Kans op miskopen neemt toe bij verkeerd zelfbeeld en goed humeur

Op zich doe ik het niet zo vaak: een miskoop. Ik heb dan ook een redelijke 'steady smaak' met veel wit, grijs, roze, zwart én spijkerbroeken. Gifgroen of knalrood zal ik niet snel kopen. Dat lijken mij namelijk kleuren die ik in de kast laat hangen. Nou is gebleken dat een miskoop veel over jezelf zegt. Zo neemt de kans op een foute aankoop toe als ons zelfbeeld niet meer klopt. Zelfs een goed humeur doet ons vaker naar verkeerde kleding grijpen.
Psychologen uit de universiteit van Sussex noemen winkelen een zoektocht naar een betere zelf. Anders gezegd, we kopen kleding waarvan we hopen dat die bij ons past. Vaak zien we pas thuis als we voor de spiegel staan, dat die bepaalde broek ons niet meer staat. Zelfkennis wordt wel zeer belangrijk als we op koopjesjacht vertrekken. Enige bezinning als wie we zijn en wat we willen uitdragen, mag niet ontbreken.

Wie blij is en met een goed humeur rondloopt, is guller en koopt meer. Mensen halen sneller hun centen boven als ze zich gelukkig voelen en bij twijfel worden spullen sneller gekocht.
Shoppen met vriendinnen is al even gevaarlijk. Neem familieleden of moeder mee, enkel zo openen we, volgens psychologen, minder snel onze portemonnaie. Zij hebben ons immers geleerd geen geld te ‘verspillen’.
Oppassen geblazen is het tijdens de uitverkoop. Vaak worden merkartikelen gekocht onder het motto ‘zonde om te laten liggen’.

Toch gekocht? Ren niet meteen naar de winkel om te ruilen. Ruilen heft het negatieve gevoel niet helemaal op. Een miskoop kan de ogen doen openen. Ze brengen ons een stukje dichter bij wie we willen zijn en hoe we er vooral niet willen uitzien. Bewaar mislukte aankopen en kijk voor het volgend shopavontuur even in de kleerkast.
Bron: hln

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer